MAISON D'IDÉE Prague

Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging design raw, vegan a proteínových tyčiniek

To, že rozumieme obalovému dizajnu, je len výsledkom toho, že rozumieme značkám, ich produktom a trhu. Dlhodobá práca s klientmi, inovovanie a skúsenosť v packagingu často ústia k zalistovaniu produktov v reťazcoch, to znamená, že pomáhame klientom získavať nové distribučné cesty, príležitosti a tých správnych zákazníkov.

Náš kreatívny a strategický proces zároveň pomáha produktu nájsť ten vhodný pozicioning. Dobrý obalový design pomáha komunikovať zákazníkovi v mieste predaja jeho potenciál a poskytuje vhodné predajné argumenty.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging design proteínovej tyčinky

Repositioning môže vyšvihnúť produkt vyššie alebo, naopak, môže byť jeho cieľom posunúť produkt z nesprávnej pozície nižšie. Kľúčovými faktormi je cena, kvalita, segment a cieľová skupina.

Všetky tieto aspekty riešime ako súčasť strategickej konzultácie s klientom pri tvorbe nového packagingu. Neustále sledujeme domáce aj zahraničné trendy v segmente, spoznávame značku a zákazníkov. Správny obal je silným impulzom pre nakupujúcich a investícia do správnej obalovej stratégie a atraktívneho, funkčného a relevantného grafického a tlačového vyhotovenia je veľmi dôležitou investíciou do brandu.

Motív komunikácie a obalového dizajnu detských hot dog párkov BIVOJ

6 bodov našej stratégie pre packaging

  1. Spoznávame klienta, brand a trh
  2. Získavame insight (znalosť) trhu
  3. Je dôležité mať vhodný packaging v správny čas a na správnom mieste
  4. Vždy sa snažíme posúvať klientov brand dopredu
  5. Snažíme sa zákazníkom poskytovať vysoko personalizované služby
  6. Získavame tých najlepších ľudí a motivujeme ich zostať u nás, pre vás

Obalový design pre hot dog párky BIVOJ

Postup tvorby obalu: Od myšlienky, cez monitor, tlačiareň a retail až k vám do chladničky

Postup tvorby packagingu (obalového dizajnu):

  • Analýza trhu
  • Stratégia
  • Prieskum
  • Kreatívny koncept
  • Grafický dizajn
  • Tlačová supervízia
  • Sekundárny servis

V oblasti obalového dizajnu ťažíme zo skúseností a znalostí trhu. Akýkoľvek dizajn je súhrou kreativity a funkcie.

Aby obal fungoval musí ponúkať tie správne informácie, aby tie informácie zaujali a presvedčili zákazníka musia byť správne vizuálne podané.

Preto vyrážame do obchodov doma, cez internet alebo na dovolenke a aktívne sledujeme dianie v nich: sledujeme trendy, zobrazené informácie, ikony, materiály, farby, grafické prvky, tvary obalov, výrezy etikiet, tlačové techniky a povrchové úpravy. Okrem obalov samotných sledujeme trendy produktov, spoločenské trendy, trendy v gastronómii, trendy životného štýlu. Aj to, že je segment nejakého produktu mladší, zodpovednejší a aktívnejší môže zmeniť pohľad na použité materiály, informácie na obale alebo dokonca na veľkosť balenia.

Ilustrovaný motív z obalového dizajnu chili omáčky

Každý trh a každý segment v ňom má svoje trendy, špeciálne pravidlá, hranice a to či vezmeme obalový dizajn z kraja alebo sa trošku odkloníme od zvyklostí záleží len na klientovi, stratégii, positioningu produktu a celkovom kontexte produktu. Ako skúsená agentúra so stredobodom záujmu v FMCG segmente poskytujeme aj konzultácie ohľadom stratégie produktového portfólia.

Aj keď nám počas týchto úkonov, ako správnym dizajnérom, prebehla hlavou nejaká vizuálna podoba alebo kreatívny nápad, všetko poctivo značíme do zápisníkov a až po prieskume a stratégii začíname naplno dizajnovať. Pri packagingu je nutné vyriešiť zastúpenie a hierarchiu informácií, prvkov, fotiek, ikon a patternov. Potom riešime kompozíciu, rozloženie, typografiu či farby, fotíme, ilustrujeme, klikáme, prerábame a testujeme. Uplatňujeme pritom naše dlhoročné skúsenosti a znalosti z oblasti obalového dizajnu.

Počas tvorby packagingu rozmýšľame nad spracovaním a použitými technikami, ktoré určuje povaha produktu, segment a cieľová skupina. Podľa skúseností vieme ako nadizajnovať obal tak aby bol finálny výsledok, ktorý vylezie z tlačiarne a neskôr z baliarne, taký ako sme si ho s klientom vymysleli.

Packaging chili omáčky

Každý packaging (obalový dizajn) by mal byť do určitej miery praktický, pri výrobkoch dennej spotreby to platí aspoň dvojnásobne. Pri tvorbe packagingu myslíme aj na jeho funkciu v retaili, v chladničke, v poličke, na stole alebo trebárs aj na piknikovej deke. Ako sa bude obal prepravovať, namočí sa, vytlačíme na druhú stranu nejaký recept alebo typ na separovanie obalu? Zaujíma nás aj veľkosť, výseková forma, praktickosť, otváranie, zatváranie, recyklácia materiálov… Produktom obalového dizajnu je zabalený výrobok v obchode, preto našim zákazníkom ponúkame aj služby spojené s odborným dohľadom priamo v tlači.

Séria obalovacích zmesí MASPOMA

Packaging je mixom správnych informácii a vhodného dizajnu

Kľúčový moment pre každý produkt nastáva v momente keď pred regálom v retaili stojí zákazník a podľa informácii na obale, dizajnu balenia, reklamy a brandu určuje, s ktorým výrobkom sa vráti domov. Obal už dávno nie je len balíček, ktorý z hygienických dôvodov chráni produkt pred poškodením. Packaging je v podstate “bezplatná” reklamná plocha v shelfe a je veľmi dôležité do neho investovať. S “brand displayom” pracujeme preto veľmi zodpovedne a kódujeme do neho správne informácie tým správnym spôsobom, prihliadame pri tom na positioning, povahu brandu, poznávacie prvky brandu, pravidlá daného segmentu.

Pri úzkej spolupráci s klientom zostavíme informácie, ktoré sú relevantné pre cieľovú skupinu, daný typ retailu, segment a brand. Určujeme ich hierarchiu, veľkosť a umiestnenie. Ak si daný segment vyžaduje na prednej strane produktu informáciu o tom, že je produkt vegánsky, bez cukru, tradičný, gluten free alebo prírodný, túto informáciu mu tam jednoducho povieme. Ak nám klient povie, že od konkurencie ho oddeľuje to, že jeho čistiaci prostriedok je určený na všetky povrchy, túto informáciu môžeme zaradiť na front packu a pridať jej váhu.

Packaging zázvorových čajov pre privátnu značku

Zatiaľ čo muži potrebujú mať najväčším písmom vyobrazenú informáciu, že kupujú pánsky šampón, ženám to môže byť jasné a zaujíma ich v prvom rade niečo úplne iné. Ak sme v retaili v oddelení vín nemusí byť potrebné písať na etiketu nalepenú na zelenej fľaši s korkom veľkým písmom, že hovoríme o víne. Vždy sa pýtame aké sú USP (Unique Selling Point) produktu, aké sú trendy a čo bude zákazníka zaujímať pri nákupnom procese.

Po vytvorení schémy sa zaoberáme tým ako tieto informácie odkomunikujeme vhodne a relevantne. Je produkt kvalitný a drahý a chceme aby pôsobil luxusne? Alebo chceme aby pôsobil tradične, jednoducho, funkčne, poctivo, prírodne, zábavne, pestro, seriózne, kraftovo alebo minimalisticky? Všetko to docielime vycibreným použitím vhodnej typografie, ilustrácie, fotografie, food stylingu, farieb, kompozície, vizuálnou formuláciou, tlačovou technikou, použitým materiálom a jeho povrchovou úpravou.

Packaging detských bylinných čajov pre privátnu značku

Pri packagingu musíme neustále myslieť aj na legislatívu: veľkosť textov, pomenovanie produktov, alergény, povinné informácie, zobrazené tvrdenia o produkte, autorské práva, registračné známky, ochrana obalu a možnosť si ho registrovať. Ku všetkým legislatívnym povinnostiam pristupujeme zodpovedne a konzultujeme ich vždy s klientom alebo externe. Vďaka našim dlhoročným skúsenostiam v tejto oblasti dokážeme klienta často upozorniť na prípadné legislatívne nedostatky hneď na začiatku tvorby obalového dizajnu. Aj vďaka tejto čiastočnej expertíze tak klient môže ušetriť zbytočné kolá úprav grafických podkladov.

Obalový design pre orechové maslá v skle

Naša práca je našou vášňou: vždy keď sme na nákupe alebo si niečo varíme, tak trochu pracujeme. Packaging je všade okolo nás.

Sledujeme trendy, baví nás to a často na malom nákupe strávime v supermarkete hodiny, prezeráme si výrobky, radi si kupujeme veci s pekným obalom, radi ochutnávame, diskutujeme o nových produktoch a ich obaloch. Ostávame často zahľadení do Pinterestu, Instagramu, sledujeme dizajnové súťaže, sledujeme značky a lokálny trend a to ako kopíruje ten svetový.

Obalový design 500g balení orechových masiel, postavený na hre s typografiou

Do práce na packagingu vkladáme zvládnuté poctivé remeslo a kombinujeme ho s trendami. Zároveň ho vnímame ako beh na dlhú trať. Veď tvoríme značky a obaly, ktoré sa časom stávajú ikonické. Niektoré naše najlepšie produkty sú na trhu už viac ako 7 rokov a neustále sa im darí. Sledujeme fotografiu, food styling, typografiu, farby, materiály, vzory, ikonky, štemple, značky, kampane, nové produkty, hity aj kixy. Snažíme sa posúvať zákazníkov brand neustále vyššie postupnou zodpovednou evolúciou, nie revolúciou. Máme v malíčku to čo sa deje na Českej a Slovenskej FMCG scéne, vieme akým smerom sa posúva packaging trend či nákupné správanie aj za hranicami, neustále držíme krok a zákazníkovi ponúkame relevantný pohľad na packaging podporený početnými skúsenosťami a rozsiahlym realistickým prehľadom v segmente, ktorý zaručí jedine vášeň, ktorú vo svojej práci nachádzame.

Ukážka povrchových úprav na obalovom dizajne sous-vide výrobkov

Sme v packagingu všestranní: All in-house, all in-MAISON D’IDÉE

Pri packagingových projektoch dokážeme ponúknuť naše komplexné a rozsiahle služby a celý proces držať s klientom pevne v rukách od začiatku až k finálnemu produktu. Nájdete u nás vysoko špecializovaných ľudí z rôznych oblastí, ktorí majú ale spoločné to, že sú nadšení, talentovaní, skúsení a sú pripravený odovzdať každému projektu kus seba samého. Každý je totiž najlepší v niečom inom, v MAISON D’IDÉE vieme preto flexibilne a bezprostredne zabezpečiť oblasti ako:

Ak si zákazník objedná naše služby, nemusí nikam chodiť, všetko nájde pod jednou strechou a neustále komunikuje so skúsenými odborníkmi na rôzne oblasti. Aj keď sme všestranní snažíme sa byť vo všetkom na veľmi vysokej profesionálnej úrovni.

Obalový dizajn a kľúčový vizuál pre zeleninové chipsy

Shelf made packaging design

Tvoríme obaly tak aby fungovali v shelfspace a pri nákupnom rozhodovaní. Kľúčová úloha obalu (aby zaujal, informoval a hlavne sa predal) nastáva v shelfe pri nákupnom rozhodovaní, preto musí obal fungovať hlavne v shelfe alebo v eshope.

Venujeme obrovskú pozornosť štúdiu konkurencie, štúdiu trendov v segmente a zaujímame sa o to, čo bude na regály vedľa nášho produktu, na ktorej poličke bude náš obal vyložený, ako by mal na tej poličke ten produkt vyzerať a na akú cieľovku pôsobíme. Rolu tu hrajú sekundy, farby, slovíčka, fotografie a tvary.

Dôležité je aby si vedel za krátky čas zákazník spojiť produkt s brandom alebo komunikačnou kampaňou. Preto je nutné pri tvorbe obalu rešpektovať vždy brand, produktovú líniu, brandové farby, typografiu, food styling, dizajnové prvky či tvar produktu. Tvoríme tak branding a posilujeme vizuálnu jednotnosť produktov značky, ktorá vedie k lepšiemu rozpoznávaniu a znalosti brandu.

Pojem “Shelfblock / Brandblock” vyjadruje budovanie viditeľného brandového bloku na produkte. Napríklad: Opavia – žltá farba, Milka – fialové obaly, Toblerone – špecifický tvar, Rajo – charakteristická červená vrchná časť obalu s logom…

Packaging produktovej rady bio sušienok

Design – test – think – repeat

Proces tvorby návrhov packagingu (obalového dizajnu) prebieha už počas briefovania od klienta, stále si črtáme na papier alebo do PC, zapisujeme si nápady, kombinujeme farby, hľadáme ten správny font, kompozíciu a rozloženie. Po tom ako sme si s klientom odsúhlasili stratégiu, positioning, obsahové zloženie obalu, formu, veľkosť a texty, ideme do toho naozaj naplno:

tvoríme rôzne variácie, verzie, radíme sa, diskutujeme, fotíme, kreslíme, retušujeme, robíme si makety, upravujeme, ladíme, posúvame, mažeme, interne feedbackujeme a k zákazníkovi sa dostane až to najlpešie riešenie.

“Packaging can be theater, it can create a story.” – Steve Jobs

Ilustrovaný packaging kačacej paštiky

Dotiahneme to s vami až do konca: packaging design sa u nás nekončí len pri PDF súbore

My v MAISON D’IDÉE sme vždy veľmi radi zodpovední za packaging projekty, ktoré si spolu s klientom postrážime až k jeho finálnej podobe v tlačiarni. Produktom obalového dizajnu sú predsa hotové obaly v retaili a na vašom stole.

Proces vymýšľania, dizajnovania a ladenia toho správneho obalového dizajnu sa predsa robí oveľa jednoduchšie keď vieme, aké limity a výhody ponúkajú jednotlivé tlačiarenské techniky, farby, materiály alebo konkrétné postupy. Za obalom, ktorý vidíte v shelfe sa skrýva často naozaj alchýmia a početné skúsenosti DTP špecialistov, ktorí zabezpečili aby obal vyzeral tak ako sme si ho nadizajnovali na obrazovkách a otestovali na skúšobných výtlačkoch. V MAISON D’IDÉE máme DTP riešenia in-house, čo znamená, že cenné rady a postrehy nášho tímu vieme využiť už pri výbere materiálu alebo farieb a vizuálneho prevedenia.

Minimalistický obalový design bio limonády

Dlhoročné skúsenosti v DTP riešeniach vieme uplatniť aj pri povrchových úpravách materiálu ako je embossing či pri využití metalických farieb, rôznych efektoch, neobvyklých požiadavkách dizajnu alebo materiálu. Na základe skúseností z veľkých alebo menších projektov vieme poskytnúť konzultáciu v oblasti výberu samotných techník a tlačiarní. V rámci komplexného balíčku packaging služieb ponúkame aj odbornú tlačovú supervíziu priamo v tlačiarni, tak ako sme to robili pri projekte pre Breadway. Prečítaj si case study.

Viac o DTP službách si prečítaj v našom ďalšom príspevku.

Packaging pre malú sériu čajov

Packaging Service – Čo získate s našimi službami v oblasti obalového dizajnu

V dome nápadov MAISON D’IDÉE získate okrem služieb naše dlhoročné know-how, znalosť trhu, trendov, naše nadšenie, stratégiu, znalosť tovarov, distribučných ciest, kreatívne aj praktické myslenie, experience a servis.

Nad obalovým dizajnom rozmýšľame v kontexte celkového brandingu. Na základe kreatívy alebo vizuálneho štýlu, ktorý sme nastavili pre packaging vieme posunúť celý brand vyššie a kreatívu využiť pri komunikačnej kampani, POS materiáloch, kľúčových vizuáloch a ďalších aktivitách značky.

Našim klientom sa snažíme poskytovať hodnotný komplexný servis a s našimi službami zákazník získava profesionálneho, skúseného a etablovaného partnera. Veľmi radi poskytujeme svojim klientom konzultácie pri dobrej káve, alebo ako je pre Maison príznačné, pri dobrom jedle a pití.

Obalový design pre bio limonády

Získavame cenné skúsenosti vďaka vlastnému retailovému projektu

Na základe bohatých skúseností z FMCG sme si vytvorili vlastnú značku trendových potravín VENHEL a rozumieme tak celému procesu tvorby už aj zo strany zákazníka. Všetko okolo tejto značky sme zastrešili výhradne v MAISON D’IDÉE a projekt VENHEL je akýmsi potvrdením pozície jednej z najkomplexnejších a najprofesionálnejších FMCG agentúr u nás.

V rámci značky VENHEL nezabezpečujeme len obalový dizajn a obaly, riešime tiež biznisovú stránku, cenotvorbu, distribúciu, web development, komunikáciu, servis a správu – jednoducho všetko. Všetko čo sme sa za tie roky naučili sme vložili do vlastnej značky. Aj vďaka VENHELu chápeme strasti a požiadavky našich klientov, sme totiž takí istí, chceme obalový dizajn, ktorý bude relevantným spôsobom komunikovať to čo chceme a potrebujeme, hlavnou úlohou je produkt predať našej cieľovej skupine a urobiť ju spokojnou.

Packaging fľaštičiek a krabičiek pre CBD oleje

V rámci obalového dizajnu VENHEL produktov sme vytovrili vlastný minimalistický štýl, ktorý neuberá na pozornosti kvalite prémiových výrobkov. Aj keď zákazník vidí obaly len na displeji svojho smartphónu alebo PC, po doručení je vždy veľmi milo prekvapený.

Pri tvorbe značky sme využili znalosti a skúsenosti so stratégiou značky, stratégiou produktov, positioningom, cenotvorbou, fotografiu, copywritingom, social media, distribúciou, manažmentom, obalovým dizajnom, ilustráciou, DTP, food stylingom, web developmentom (web, seo, optimalizácia…), využili sme tiež naše business skills a lásku k jedlu (blog, recepty, výber produktového portfólia).

Prečítaj si niečo o VENHEL a kto vie, možno ťa tam niečo zaujme a Venhel produkty si ťa získajú podobne ako nás.

Exit mobile version