Netrápte sa tým, že ešte nemáte naleštené portfólio. Ak na to máte, ono to príde. Je však dobré naň neustále myslieť. Tu je niekoľko rád a tipov, ktoré vám k tomu pomôžu.
1. Niekedy sa to proste nepodarí
Všetci (grafici) máme za sebou veci, na ktoré možno nie sme práve hrdí. Nevystavujeme ich na poličke a ani ich nemáme zarámované v rodinnom albume.
Za slabú grafiku raz mohla tá otravná opica, vedľa ktorej sa zobúdzate po preflámovanom večeri. Inokedy zas pracujete na grafike a keď ste s ňou takmer hotoví, zistíte, že sa to až neuveriteľne podobá na niečo, čo práve beží vonku. (Pravdepodobne to vaše podvedomie recyklovalo a nedalo vám vedieť.) Nič sa nedeje, pustite sa do nového projektu.
2. Porovnávajte sa. Marketing je súťaž krásy a popularity. Ako stredná škola.
Dôležité je neprestať pracovať na nových a náročnejších veciach. Neustále porovnávajte svoju prácu s hotovými, profesionálnymi projektami. Priložte ich vedľa seba a opýtajte sa, prečo to vyzerá inak. V čom je ten prekliaty rozdiel. Keď pôjdete detail za detailom, prídete na to.
3. Ako si vyberať projekty
Vyberajte si prácu podľa toho, čo za vami ostane. Budete sa po roku práce vedieť obhliadnuť a povedať si, že to stálo za to? Pracoval som na projektoch, ktoré boli fakt zaujímavé? Pribudlo mi niečo do portfólia? Dva tri dobré projekty, navrhnuté od začiatku do konca sú za jeden rok pekným prírastkom do portfólia.
4. To som už robil, to bude pohoda
Príde vám to ľahké? Je podľa vás nový projekt niečím, čo už máte za sebou? Pozor, chyba! Ak si vás klient alebo zamestnávateľ vybral kvôli tomu, čo máte za sebou, neznamená to, že nebude chcieť niečo nové a lepšie. Nezabudnite sa snažiť prekonať sám seba pri každom novom projekte, inak hrozí, že sa prestanete vyvíjať.
5. Klient je idiot a celé mi to pokazil
Ďalšia chyba. Možno máte skvelú prácu a tvoríte zaujímavý dizajn. Pre jeho úspech je však potrebná ďalšia rada schopností. Dokážete ten projekt odkomunikovať? Ste dostatočne charizmatický a presvedčivý, aby vám klient dôveroval? Máte s klientom trpezlivosť? Ak nie, nechajte komunikáciu na Account Managera a venujte sa naplno grafike. (Mladí ľudia to majú o poznanie ťažšie. Vypadané alebo šedivé vlasy pomáhajú komunikovať dostatočné skúsenosti, možno skúste navštíviť kaderníka.)
6. Vyberte si, v čom chcete byť dobrý
Všetko sa robiť nedá. Je na to príliš málo času. Ak váhate medzi webdesignom a printom, fotografiou a obalom, vyberte si. Čím skôr, tým lepšie. Inak riskujete, že budete v oboch veciach priemerný.
Reklama zlučuje ľudí, ktorí vynikajú v jednej oblasti vysoko nad priemer. Čím to je? Mali talent a potom tvrdo makali. Títo ľudia majú za sebou viac ako desať tisíc hodín sústredenej práce na zdokonaľovaní svojej unikátnej schopnosti. Kedy to chcete teraz dobehnúť? V 25ke je už neskoro. Sústreďte sa na to, v čom ste dobrí už teraz a nedobiehajte preteky, ktoré máte prehrané.
7. Nečumte stále na ten pinterest
Na webe je všetkého dosť. A hlavne, sú tam o dosť lepšie veci, na ktoré vo vašich začiatkoch pravdepodobne nemáte. Nedajte sa tým odradiť. Inšpirovať sa je fajn, ale nezabúdajte, že zatiaľ čo milión ľudí hľadí na obrazovku a repinuje cudziu prácu, jeden blázon sedí po nociach za strojom a tvorí niečo vlastné. Buďte tvorca vlastných vecí, nie kopirák. Sledovanie obsahu je pasívnym procesom, dokáže vás zomlieť. Tvorba si vyžaduje uzatvorenie sa a neuveriteľnú koncentráciu. Vypnite všetko čo bliká a sústreďte sa na svoj koncept.
8. Počúvajte seniorov (myslené v práci)
Ak má niekto o desať rokov viac skúseností vo vašej oblasti a za sebou viditeľné výsledky, je dobré ho počúvať. Aspoň prvé tri roky kým nezmeníte vy alebo on prácu. Potom je to jedno, jeden z vás bude ďaleko.
Za tých 10 rokov si ten senior vytvoril metódy práce, ktoré sú násobne efektívnejšie ako tie vaše aktuálne. Stretol viac ľudí, riešil viac problémov. Je z toho unavený a možno trochu cynický, no dokáže vám pomôcť.
9. Nerozptyľujte sa a myslite na klienta
Prehadzujte si nápad od začiatku do konca celý, dívajte sa naň zo všetkých strán a nezabúdajte pri tom na klienta. Naozaj vaša grafika rieši jeho problém? Čo je v celom koncepte najdôležitejšie? Aká je konkurencia, nepodobá sa to na niečo? Myslite na klienta, stále.
10. Bez práce cez víkendy to nepôjde
Chcete byť v niečom naozaj dobrý? Pracujte cez víkendy a po večeroch. Tí najlepší (a verte, že ich budú najímať miesto vás a vy sa len budete čudovať, prečo sa im ten váš návrh nepáčil) tak pracujú. A je to sakra veľký náskok, ktorý len tak nedobehnete.
Kto chce byť nadpriemerný v akejkoľvek špecializácií, doporučujeme pracovať aspoň 10 hodín cez víkend a 2 hodiny večer cez pracovný týždeň po dobu 10tich rokov. (Tip : do tridsiatky to ide najľahšie.)