Debatu o tom, či je logo dobré alebo zlé, nechajte na dizajnérov. Subjektívne bude každý preferovať svoje riešenie, no na tom, či je logo dobré alebo chybné sa všetci objektívne zhodnú. Mali by ste si dať preto vždy poradiť od agentúry.
Dobrý logo design je náročná disciplína ktorá si vyžaduje branie ohľadu na mnoho faktorov a premenných pre dlhodobú estetiku ako aj dlhodobú fuknčnosť loga. Samotné logo pritom môže byť veľmi jednoduchým prvkom, dôležité je, aby z hladiska grafického dizajnu neobsahovalo amatérske chyby. Samotné logo tiež nie je dokončená práca vizuálnej komunikácie alebo brandingu spoločnosti. Tejto problematike sa venuje dizajnér v agentúre osobitne a rozvíja ju cez komplikovaný proces ktorého výsledkom je podrobná technická dokumentácia vo forme dizajn manuálu. Tá rieši použitie loga a sekundárnych grafických prvkov, typografie, farieb a iných elementov v rôznych situáciách.
Prečo by ste mali zlé logo redizajnovať čo najskôr? Tu je niekoľko pádnych dôvodov ktoré vám dlhodobo zlepšia imidž a ušetria nemalé prostriedky.
1. Nepôsobíte profesionálne
Logo design je grafickým stelesnením inak neuchopiteľného konceptu značky. Je to symbol, ktorému prinášate význam svojou činnosťou. Patrí sa, aby ste ho dali navrhnúť profesionálnemu dizajnérovi. Ak ste šetrili pri návrhu loga spoločnosti, kde inde vo vašom pracovnom procese budú ešte nedostatky? Určite nechcete vysielať takýto signál svojim zákazníkom hneď pri prvom kontakte s vašou značkou.
2. “Bolo to dávno, vtedy sme začínali.” Je ten správny čas na redizajn loga
Väčšinou si firmy uvedomia potrebu redizajnu loga a budovania firemnej identity s nástupom potreby rozvíjania firemnej kultúry. Tento proces sa odohráva obvykle po prvých úspechoch a zabehnutí spoločnosti. Sme radi, že sa vám darí, ale je najvyšší čas spracovať logo a firemný vizuál profesionálne.
3. So zlým logom sa nedá pracovať
Logo, ktoré obsahuje grafické chyby a nebolo tvorené s ohľadom na použitie a funkčnosť, prípadne k nemu nebola na začiatku dodaná aspoň základná dokumentácia jeho použitia, je len veľmi ťažko použiteľné. Nech si už budete dávať vytvoriť vizitky, našiť logo na oblečenie alebo použiť ho v inzercii, grafici spracovávajúci podklady si nebudú vedieť rady. Chybné logá a chýbajúca dokumentácia k ich použitiu vedú k rozdielnej a neprofesionálnej aplikácii.
4. Keď nie je vyriešená aplikácia loga v rôznych situáciách
Potrebujete logo aplikovať na tmavý podklad, fotografiu alebo vyrobiť pečiatku? Ak tieto varianty loga nie sú pripravené, a mali by byť súčasťou dodanej dokumentácie, môže dôjsť k odlišnému vizuálnemu výsledku ako bol pôvodný zámer.
5. Vizuálna komunikácia bez dizajn manuálu a dobrého loga nebude mať kontinuitu
A o ňu práve ide. Učiť sa môžeme od všetkých veľkých značiek ktoré si potrpia na to, aby ich vizuálna identita dodržiavala istú kontinuitu a značka alebo logo tak boli rozpoznateľné už len na základe jednotlivých elementov. Ako to funguje? Predstavte si, že na ulici zahliadnete prechádzajúcu dodávku známej značky, nech už sa jedná o výrobcu piva, potravín, kozmetiky alebo kuriérsku službu. Auto je dynamické element urbanizmu a keďže je takmer neustále v pohybe a nie zarámované na stene, venujeme mu minimum pozornosti. Je tiež vysoko pravdepodobné, že z neho zahliadnete len polovicu keď bude zahýnať za roh ulice. Cieľom dobrého brandingu, dizajnu loga a premysleného spracovania corporate identity je, aby vami zahliadnutá časť – iba segment celkového obrazu – a to na interval trvajúci približne sekundu, bol dostatočne silným a jasne identifikovateľným podnetom na to, aby ste značku identifikovali.
6. Na staré logo nie ste hrdí, nové musíte ukázať všetkým
Nové logo je potrebné adekvátne predstaviť. Počítajte s investíciou do malej kampane, netreba sa báť prenájmu niekoľkých lokálnych billboardov aby ste aspoň v mieste svojho pôsobenia dali jasne najavo, že vaša spoločnosť má novú tvár a nový image.
7. Kedy na logo nadviazať a kedy vytvoriť úplne nový dizajn?
Na väčšinu starých lôg sa dá nadviazať, všetko záleží na ich úrovni grafického spracovania. Niektoré logá pôsobia veľmi zle a je takmer nemožné vytvoriť na ich pôvodnú podobu akúkoľvek záväznosť. Pri redizajne loga klientom odporučíme, aké riešenie je z hľadiska grafického dizajnu potrebné. Berieme však pritom v úvahu zámer klienta, ktorý sa sám musí rozhodnúť, či chce na pôvodné logo a komunikáciu nadviazať alebo nie. Takéto rozhodnutie prijíma a konzultuje s agentúrou marketingové oddelenie spoločnosti.
8. Niekedy stačí aj facelift loga
Každý tvorca dá svojmu logu určitú genetickú výbavu. Niektoré logá preto starnú rýchlejšie, iné pomalšie a niektoré vôbec. Ak logo svojím grafickým spracovaním vizuálne zaostáva za dobou, odporúčame poslať ho na plastiku. Vlastne sa jedná o malý ambulantný zákrok. Trochu ho napicháme a vyhladíme vrásky, zhodíme pár kriviek a vaše logo bude vyzerať ako nové.
9. Aj veľké značky podstupujú redizajn
V niektorých prípadoch si vedú dobre, v iných je redizajn krokom späť. Faktom zostáva, že aj veľké značky investujú do aktualizácií svojho loga. Niekedy už len preto, že sa o tom bude hovoriť. Priebežný vývoj dizajnu loga môže zároveň odrážať vývoj a zmeny prebiehajúce v spoločnosti, alebo odrážať fakt, že značka drží krok s dobou.
10. Budete mať dobré logo
Myslíme, že toto je ten najpodstatnejší argument pre redizajn vášho loga. Bude vás a vašu spoločnosť reprezentovať všade, od vizitky cez hlavičkový papier po fasádu budovy či web. Logo je neoddeliteľnou súčasťou vášho imidžu, zverte ho preto radšej profesionálom.